1. dag
|
|
Når man kører sydpå via Rødby-Puttgarden, kommer man ved Hamburg igennem en tunnel, hvor man
ovenpå kan se en containerkran. Vi tog et pitstop dér - og kørte også lidt rundt i omegnen.
Herefter kørte vi til Koblenz, hvor vi havde overnatning - dog lidt udenfor.
|
  |   |   |
2. dag
|
|
Vi startede med at se lidt på strækningen på vej til DB's museum i Koblenz. På museet,
som ikke var det helt store rent arealmæssigt, var der
mange spændende ting at se på. Restauranten var dog ikke et besøg værd.
Herefter kørte vi langs Mosel og så på sagerne. Efter besøget ved Kaiser-Wilhelm-Tunnel
kørte vi i rasende fart imod Wilhelmshafen, hvor vi overnattede i Schwetzingen.
|
  |   |   |
3. dag
|
|
Vi startede på Schwetzingen station, hvor der faktisk var god trafik og gode foto-forhold.
Herefter kørte vi sydpå, og Jesper fik den ide, at vi skulle se lidt modeljernbane. Det var
Schwarzwald Modellbahn Hausach, han havde i tankerne. Det var også et flot anlæg (selv om det
var den forkerte størrelse ;-). Videre sydpå - imod Basel, med et kik ind forbi Weil am Rhein.
Herefter var det schweiziske Technau, der stod for skud; en tunnelportal, hvor der var god
trafik fra Basel.
|
  |   |   |
4. dag
|
|
Vi overnattede i Rothrist, hvor der var en spændende udfletning meden vejbro henover - lig med
alle tiders fotostandpunkt. Der kom også en del tog til og fra Olten (bl.a.). Selve Olten
station var også interessant. Vi var selvfølgelig også forbi den anden tunnelportal. Og således
har vi været i begge ender. Næste stop var Zug banegård. Herefter videre sydpå med stopover i
Ziegelbrücke. Her blev vi overrasket over ÖBBs Railjet, der susede igennem stationen. Strækningen
østpå har fået ny linieføring og er blevet dobbeltsporet, men trasséen til den gamle linie
eksisterer endnu som vandresti. Den besøgte vi. Og efter at været kommet til Gotthard,
smuttede vi lige ind og begøgte Erstfeld, før vi kørte til Gurtnellen.
|
  |   |   |
5. dag
|
|
Denne dag var reserveret til den obligatoriske vandretur fra Gurtnellen til Göschenen og tilbage igen.
|
  |   |   |
6. dag
|
|
Ved at nærstudere kort anede vi en mulighed for at se Nord-Gotthard fra en ny side. Mest har vi
været tæt på sporene, når vi fotograferer, men nu ville vi se, hvor meget der var at se
fra den anden side af dalen. Det blev en fanstastisk vandretur fra Aelmen tilbage til Gurtnellen.
At Jubilæet har adstedkommet nye muligheder, var en stor overraskelse. Dog var turen ikke
en heldagstur, så efter Gurtnellen kørte vi til Wassen og gik op til øverste hylde, hvor
udsigten som sædvanlig var helt perfekt - og togene kom i massevis.
|
  |   |   |
7. dag
|
|
I dag Syd-Gotthard. Direkte til Bellinzona. Her gik over på "bagsiden" og gik langs værkstederne
så langt, vi kunne komme. Her var der også mange spændende fotosteder. Vi gik også ud langs
stationen på den "rigtige" side, hvor man kan se ned på værkstederne. Her synes banepolitiet dog,
at vi var lidt for nysgerrige. Vi var "kommet til" at gå over nogle spor, der ret sjældent blev brugt.
Men vi kunne også se, at der var fint besøg nede ved det sorte lokomotiv, så vi gik ud fra,
at det var den egentlige årsag. Vi gik over på en læsserampe og så på trafikken ind og ud af stationen,
og her blev vi ikke antastet . . . ? Nå ja, vi nåede at få lidt ;-). Da vi var færdige her,
kørte vi til Biasca, hvor der også altid er interessante ting. Et fast punkt har også været Bodio,
som blev brugt til opmagasinering af div. tog, men det er et overstået kapitel. Dog var
der deponeret to Ae 6/6. Videre til Biascina og lidt badning. Men så blev vejret lidt skidt
og vi kørte tilbage til Göschenen, hvor det startede uden regn. Men den kom.
|
  |   |   |
8. dag
|
|
Egentlig den niende dag, men fredagen blev brugt til at køre fra Gotthard til Stassfurt,
hvor der skulle være Dampf-fest. Og det var der også . . .
|